Нетрадиційні форми роботи з дітьми молодшого віку

Надзвичайно актуальним в наш час є завдання виховання музейними засобами підростаючого покоління,, перш за все дошкільників і молодших школярів, ба саме в цьому віці формуються основи людської особистості.

На протязі останніх декількох років (з 1992 р.) в Рівненському краєзнавчому музеї розроблена і втілюється в життя комплексна програма по роботі з дітьми молодшого віку. В розробці програми та її реалізації взяли участь працівники відділу науково-освітньої роботи. Була переглянута тематика екскурсій для дітей, ми відмовилися від проведення оглядових екскурсій для цієї категорії відвідувачів, заново підготували тематичні екскурсії з урахуванням дитячого віку.

Ця програма включає декілька етапів і починається з обслуговування дітей 4–6 років під назвою «Любій малечі про музейні речі». При розробці екскурсійних заходів для цієї категорії екскурсантів ми враховуємо їх основні психологічні особливості – підвищену емоційність, рухливість, нестійкість уваги і у відповідності до цього обираємо тему, форму і методи проведення екскурсій.

Діти цього віку сповнені цікавості до оточуючого світу, бажання «експериментувати» в ньому, в них яскраво проявляється зв’язок з предметним світом, рослинами, тваринами, персонажами казок. Специфіка ж музею з традиційно сформованою етикою поведінки – не говорити вголос, не торкати експонати руками, не рухатися швидко – вступає в протиріччя з особливостями дитячого сприймання. Дитині необхідна дія – не лише торкати руками, а ще й гратися, перевтілюватися, виконувати ролі різноманітних персонажів. Тому просто необхідно дітей такого віку включати в найбільш звичну для них діяльність. Таким видом діяльності, звичайно, є гра. Тому для дошкільнят розроблені ігрові екскурсії: екскурсії-подорож і, екскурсії-казки, екскурсії-вистави:

1. Музейні цікавинки – ознайомлення із світом музею.

2. Віконечко у природу:

а)         В гостях у Лісової Феї;

б)         Стежинами цариці Флори;

в)         Подорож до Водяного;

г)         Пригоди в Країні комах.

Ці музейні заняття не лише вчать дитину бачити красу оточуючого світу, природи, але й чуйно, дбайливо ставитися до кожної живої істоти, пробуджують бажання активно творити добрі справи.

Ці ж методи, що включають елементи гри і рухового моделювання, дозволяють найбільш ефективно ввести дітей дошкільного віку в сферу історичного минулого. Лише активний процес ознайомлення з історичним матеріалом (наприклад, рухливе відтворення дій із давніми знаряддями праці чи самостійний вибір ролі в історичній грі) забезпечує більш глибоку орієнтацію в ньому. Звичайно, образи історичних предметів і явищ дуже приблизні і зовсім недосконалі, але вони закладають фундамент майбутньої історичної свідомості.

Для малюків розроблені такі історичні заняття під загальною назвою «Віконце в історію»:

1.         Козацькому роду нема переводу.

2.         Історія міста Рівного.

3.         Звідки прийшла книжка.

4.         Що вміли наші предки?

Ці історичні екскурсії-ігри вимагають фантазії, творчих здібностей, активізують почуття – наприклад, гордість результатами праці ковалів, гончарів, співчуття тяжкій праці селянина тощо. Головне ж – діти починають розуміти, чому музейні предмети називають джерелом наших знань з історії, чому їх цінять і дбайливо збирають, навіть зовсім старі і непоказні, що кожен з цих предметів може стати чарівними дверцятами у привабливий світ минулого.

Розуміння ролі експоната в музеї, необхідності його збереження – це перший крок у справі формування історичної свідомості дитини.

На II етапі навчання (це школярі молодших класів) діти набагато природніше і безпосередніше відчувають себе в музеї, вони вже звикли до нього, освоїлися в ньому. Для них розроблена програма «Твій друг – музей»:

1.         Здрастуй, музей!

2.         Дивосвіт рідної природи:

а)         Зустрічі на лісових доріжках;

б)         Зеленими стежками Флори;

в)         Незвичайні пригоди під водою;

г)         Подорож в Країну комах.

3.         Гортаючи сторінки історії:

а)         Поле Берестецької битви;

б)         Мандрівка в Книжкову країну;

в)         Сторінки історії рідного міста;

г)         Що вміли наші предки?

Хоч місто наше й невелике, але багато дошкільних закладів і шкіл досить віддалені від музею, тому працівниками відділу розроблені виїзні заняття-ігри з використанням оригінальних експонатів:

1)         Як жили і чим займались наші предки в давнину;

2)         Незвичайні таємниці Книжки-чарівниці;

3)         Моє місто і я;

4)         Скарби рідної землі (секрети корисних копалин) .

В межах цієї програми морально-естетичного виховання підростаючого покоління на протязі року наш музей відвідують маленькі екскурсанти майже з усіх шкіл і дошкільних закладів міста.

Ми надаємо великого значення своєчасній і різноманітній рекламі музейних заходів. З цією метою використовуються рекламні афіші і листівки, запрошення, виступи на сторінках газет, на телебаченні, радіо.

Проводяться показові екскурсії для студентів педінституту – майбутніх вихователів дитячих садків і вчителів молодших класів, в ході яких у них формуються1 навички нетрадиційної роботи з дітьми молодшого віку.

Вважаємо, що наша програма є дійовою силою в становленні історичної, естетичної і культурної свідомості підростаючого покоління, пробуджує зацікавленість нашим минулим, традиціями, духовною спадщиною рідного народу.

О.П. Юрчук, ст. наук, працівник відділу науково-освітньої роботи Рівненського обласного краєзнавчого музею

Джерело: Музей на межі тисячоліть: минуле, сьогодення, перспективи. (Збірник тез доп. та повід. міжнародної наук. конференції, присвяченої 150-літтю від дня заснування Дніпропетровського історичного музею ім. Д.І. Яворницького). – Дніпропетровськ, 1999. – 177 с.