В науковій бібліотеці Дніпропетровського національного історичного музею імені Д.І. Яворницького, незважаючи на надзвичайний режим роботи, продовжується виставкова діяльність. Відкрита чергова виставка, яка присвячена 125-річному ювілею дніпровського трамваю.
26 червня виповнюється 125 років із моменту відкриття трамвайного руху в нашому місті 1897 р. Перший маршрут трамваю тоді проліг від залізничного вокзалу через Катерининський проспект (нині проспект Дмитра Яворницького) до Соборної площі.
До ювілею найстарішого та улюбленого виду міського транспорту музей підготував спеціальну виставку.
Трамвайний рух виник у нашому місті наприкінці ХІХ століття. Це було наслідком небувалого економічного підйому та промислового зростання міста. Катеринослав, після 1884 року (відкриття залізниці та мосту) зростав небаченими темпами. Місто у своїй центральній частині інтенсивно забудовувалося, тому постало питання удосконалення транспортної інфраструктури.
Місто на Дніпрі стало тоді третім «трамвайним містом» у тодішній Російській імперії, після Києва (1892) та Нижнього Новгорода (1895). Чим пояснити цей феномен? Це було наслідком вражаючого економічного зростання міста та його піднесення, за попередні кілька десятиліть. Трамвай з’являвся насамперед у містах, які мали чимале економічне значення. Київ – найважливіше місто на Дніпрі та економічний центр, а Нижній Новгород – на той момент найбільший центр ярмаркової торгівлі.
Була ще одна, конкретна причина будівництва першої лінії міського трамваю в Катеринославі. Це інтенсивне освоєння Соборної гори та «верхнього міста». Соборна площа оформилась у своїх нинішніх кордонах лише у 1880–1890-х роках. Трамвай мав полегшити підйом на круту Соборну гору і фактично він зв’язав верхню та нижню частини міста.
Питання спорудження лінії трамваю було порушено 1895 року. Договір про будівництво трамваю в Катеринославі було підписано 14 червня 1895 року. Сторонами виступили Міська Управа та представники Франко-Бельгійського акціонерного товариства.
Перший трамвай був проектом із іноземними інвестиціями. Це було скоріше звичайним для тодішнього міста, де процвітали підприємства із французькими, бельгійськими та іншими капіталами.
Навесні 1896 року розпочато інтенсивні роботи з будівництва трамвайних ліній. При цьому першу лінію від самого початку планували розташувати серед розкішного бульвару проспекту. Центральну станцію трамваю вирішили розташувати на Озерній площі. Це була центральна електрична станція, потім два будинки – для управління з квартирою для директора, та для зборів кондукторів з квартирами для службовців. Також будувалися машинне та котельне відділення, димова труба, вагонний сарай, майстерні та резервуар для води.
Експлуатацією «бельгійського» трамваю відало Акціонерне товариство «Анонімне товариство «Електричні трамваї Катеринослава». Перша лінія трамваю називалася «Вокзал – Соборна». Від цієї лінії, як від стовбура дерева, відходили три бічні гілки. Перша гілка – від пароплавної пристані біля залізничного мосту на вулиці Провіантській (Пастера). Друга гілка відходила від проспекту по Торговій (Липинського) вулиці, закінчуючись на Йорданській площі (район Нового мосту біля цирку). Третя гілка проходила вулицями Олександрівською (Січових стрільців) та Базарною (Святослава Хороброго).
Таким чином, спочатку Катеринославський трамвай мав три маршрути. Вони називалися: «Вокзал – Соборна», «Вокзал – Йорданська» та «Пристань – Базарна».
Урочисте відкриття трамвайного руху в Катеринославі відбулося у суботу, 14 (26 за новим стилем) червня 1897 року. О 14 годині до трамвайного парку на Озерну площу прибув губернатор Батюшков із дружиною та інші представники місцевої еліти. Гості розташувалися у шести вагонах зеленого кольору німецького виробництва фірми ГАНС і К0. Дружина губернатора перерізала червону стрічку на брамі станції. Перший трамвай у супроводі звуків оркестру та вигуків «Ура!» виїхав на площу.
Вже 1899 року інвестор окупив будівництво і почав отримувати великий прибуток. Міська управа отримувала лише 2% прибутку. Вже 1902 року міська влада почала розробляти проект другого, «Міського трамваю». 1906 року, 30 травня, почали курсувати вагони Міського трамваю. Вони відрізнялися від Бельгійського кольором – були пофарбовані в червоний. Міський трамвай мав дві лінії. Перша лінія – «Брянська» – від кута сучасної вулиці Шмідта та проспекту Яворницького, вагони їхали вгору і далі проспектом Пушкіна до Брянського заводу. Друга лінія – «Казанська». Від того ж місця (пивзавод Боте) на розі сучасної вулиці Шмідта вагони їхали вгору, потім проспектом Пушкіна та Базарною вулицею (Святослава Хороброго), повертали вгору вулицею Казанською (Грушевського) і завершували рух наприкінці міста, в степу. Так виник сучасний тупик 4-го трамвая – великий транспортний вузол.
До революції 1917 року трамвай у Катеринославі процвітав – і Бельгійський, і Міський. У 1915 році прибуток Міського трамвая становив вже 636.583 рубля 57 копійок.
У XX столітті трамвайна мережа нашого міста розвивалася дуже інтенсивно. У 1930-1950-х роках декілька ліній трамваю пов’язали середмістя з промисловими підприємства та житломасивами на околицях.
Найстарішими з нині діючих трамвайних маршрутів міста Дніпро є № 1, 4, 5 і 7, а наймолодшими – № 18 і 19, відкриті 1996 року.
Виставка в науковій бібліотеці ДНІМ складається з двох частин – друковані видання, присвячені темі історії дніпровського трамваю, та артефакти.
На виставці репрезентовані, зокрема, такі видання, як книга І.М. Науменка «З вершини століття (Нарис історії будівництва і розвитку електричного транспорту міста Дніпропетровська)». Це справжній літопис, підготовлений на основі широкого кола історичних джерел, і виданий до 100-річного ювілею трамваю в 1997 році. Також представлені узагальнюючі краєзнавчі видання, де висвітлено різні аспекти історії трамваю – зокрема, книги Михайла Шатрова (М.О. Штейна) «Город на трех холмах» (1966), «Дніпропетровськ: минуле і сучасне» (2001), В.І. Лазебник «Неизвестная Екатеринославщина» (2012) та інші. Книжковий ряд доповнюють історичні фото-зображення, зокрема, відкриття руху на лінії «Вокзал-Йорданська» 1897 р., трамвайні вагони на Катерининському проспекті (нині Дмитра Яворницького), на вулиці Садовій (нині Андрія Фабра), та на розі вулиці Торгової (нині Липинського).
Спеціальною частиною виставки є артефакти з історію трамваю, з приватної колекції М.Е. Кавуна. Це, зокрема, акція Анонімного товариства «Катеринославський трамвай» 1897 року з чотирма купонами. Також можна побачити тематичний ряд трамвайних квитків різних номіналів, частина яких була випущена в обіг до 100-річного ювілею в 1997 році та до 120-річного ювілею в 2017 році. Цифра «125» викладена з квитків зразка 1997 року.
Дніпровський трамвай – важлива частина міської історії та затребуваний компонент міської інфраструктури. До того ж це ще й важливий іміджевий об’єкт. Трамвай був і залишається одним із історичних символів міста.
Виставка працює до вересня 2022 р. в приміщенні Наукової бібліотеки ДНІМ ім. Д.І. Яворницького, за адресою: м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 18, 1 поверх.
І.М. Гурова, зав. науковою бібліотекою ДНІМ,
М.Е. Кавун, зав. відділом ДНІМ «Музей історії місцевого самоврядування Дніпропетровської області»
Leave a Reply