присвячена 150-річчю Д. І. Яворницького
Історична гра “Джерело” проводиться на честь пам’ятних дат історії міста та на честь вшанування видатних осіб нашого краю. Проведенню гри передує ретельна підготовка 2-х команд. Учні прослуховують тематичні екскурсії у залах музею, лекції з історії нашого краю, відвідують фонди музею з метою знайомства з колекціями, користуються допоміжною літературою. Сама гра складається з наступних конкурсів: археологічного, етнографічного, історії козацької доби, на знання життя та діяльності видатних людей міста та краю, слайд-конкурс на знання історії нашого міста.
Археологічний конкурс. Командам та глядачам демонструються археологічні експонати, які необхідно назвати і максимально охарактеризувати.
Етнографічний конкурс. Дітям надаються елементи одягу українського народу, інших народів, які заселяли наш край, сучасного одягу, і з цих елементів вони повинні зібрати український костюм та одягнути у цей костюм манекен.
Конкурс на знання історії козацької доби. Має форму бліц-опитування. Дітям будуть пропонуватися назви речей козацької доби і вони повинні дати їм пояснення.
Конкурс на знання біографії видатних людей міста та краю. Представник кожної команди повинен зіграти людину, про яку йде мова, та розповісти у такій спосіб про його життя.
Слайд-конкурс. Демонструються слайди з зображеннями найстаріших будинків. Завдання: їх упізнати та охарактеризувати.
Конкурси уболівальників. Проводяться між основними конкурсами. За них також нараховуються бали командам.
Ми намагаємося проводити такі заходи до кожної визначної дати, бо вважаємо, що невимушена ігрова форма сприяє пробудженню щирої зацікавленності до вітчизняної історії.
На початку гри лунає “Козацький марш”
Ведуча: Дорогі діти і шановні гості нашого свята! Вітаю вас у стінах Дніпропетровського історичного музею, який носить ім’я…(почекати відповіді) Дмитра Івановича Яворницького. Я думаю, ви всі добре знаєте, що 7 листопада виповнилося 150 років з дня народження цієї незвичайної, видатної людини. Тому нашу сьогоднішню зустріч ми присвячуємо саме йому – першому директору, фундатору нашого музея, вченому і просто надзвичайній людині свого часу. І музика, що вас зустріла – то одна з його улюбленіших мелодій, то – козацький марш. Сьогодні ми з вами проводимо історичну гру «Джерело», в якій беруть участь школи № 141 та № 82 нашого міста. Будь ласка, команди запрошуються на сцену. Вітаємо команди. (Одразу попереджаємо, що за шум уболівальників будемо знімати бали з ко-манд).
Судити нашу гру буде дуже представницьке жюрі у складі …(представити усіх членів жюрі)
Можна довго перелічувати усі галузі, в яких Дмитро Іванович проявив себе як видатний вчений свого часу: археологія, етнографія, краєзнавство, історія козацької доби. На нашій сьогоднішній грі ми з вами ще раз переконаємося у багатогранності особистості Дмитра Івановича. Кожен наш конкурс присвячений окремому напрямку його діяльності. І почнемо ми з вами з етнографічного конкурсу.
Ще з студентських років Дмитро Іванович почав вивчати етнографію нашого краю. Пізніше, коли він вже був директором цього музея, під його керівництвом здійснювалась велика робота по етнографічному обстеженню Катеринославської губернії, внаслідок чого дуже збагатилась етнографічна колекція нашого музею. Ми сподіваємось, що серед вас є майбутні видатні вчені, можливо, навіть, і такі, як Яворницький, але треба у ваших глибоких знаннях переконатися.
Зараз ви повинні виконати таке завдання – одягнути манекен у відповідності до особливостей місцевого народного костюму. Україна дуже велика і костюми різних місцевостей різняться між собою. Тому, ще раз повторюю, ваше завдання – зібрати костюм нашого, наддніпрянського краю. А якщо ви щось зможете сказати про речі, які залишаться, то вам за це – не просто плюс, а й ще додатковий бал.
А поки наші команди пораються біля манекенів, то вже час сказати своє слово уболівальникам, щоб їх енергія витрачалася не дарма. То давайте, діти, подивимося, хто з вас краще знає українські прислів’я…
Проводиться конкурс уболівальників. Оголошуються бали конкурсу уболівальників.
Команди пропонують жюрі свої варіанти костюмів. Член жюрі підводить підсумки етнографічного конкурсу.
Ведуча: Дмитро Іванович у своїх відносинах із світом завжди залишався істориком. І хоч би як сильно він не любив часів козаччини, як би не був закоханий у світ степу, волі, лицарської гідності, проте, до Катерини ІІ, яка, як ви знаєте, дала розпорядження зруйнувати Запорозьку Січ, він ставився як історик. Завдяки саме йому до наших часів збережена верстова, чи, як її ще називають, Катерининська міля, біля Преображенського собору. Наприкінці життя Дмитро Іванович написав невеличку і цікаву книжку «Історія міста Катеринослава», де викладена історія заснування нашого міста, що на своєму начальному етапі була пов’язана з ім’ям Катерини ІІ. Отже, я думаю, що ви вже здогадалися, наш наступний конкурс пов’язаний саме з історією міста. Будьте уважні. Ваше завдання – впізнати будинок і розказати, якщо ви, звичайно, знаєте, коли він був побудований, хто є архитектором цього будинку, можливо який його стиль. Тобто, все-все, що ви зможете відшукати у своїх голівках.
Проводиться слайд-конкурс.
Виступ члена жюрі. Називається переможець.
Ведуча: Переходимо до більш складної частини нашої гри. Вона вимагатиме від учасників не тільки знаннь, а ще й акторського хисту. Називається наш наступний конкурс «Я – Яворницький». Кожна команда повинна представити свого Дмитра Івановича Яворницького. І кожен Дмитро Іванович розкаже нам про своє життя. Враховується цікавість розповіді та акторське мистецтво. Кожній команді надається 3 хвилини.
Проводиться конкурс.
Виступ члена жюрі. Називається переможець.
Ведуча: Не можна переоцінити діяльність Дмитра Івановича у справі вивчення історії запорозького козацтва. На власні кошти він купував козацькі старовинні речі, йому вдалося зібрати понад 75 тисяч експонатів з запорозької тематики. Три томи «Історії запорозьких козаків», «Дніпрові пороги», «Запорожье в остатках старины», «Вольности запорожских казаков», «Атаман Антон Головатый», «Иван Дмитриевич Сирко, славный кошовый отаман войска запорожского низовых казаков» – це ще не повний перелік праць вченого. Тому конкурс з тематики козацтва в нас буде великий і буде складатися з трьох частин. Перша частина – інтелектуальна. Будь ласка, прошу команди ближче до мене. Конкурс має форму бліц-опитування. Хто буде відповідати – вирішує команда.
Проводиться І частина конкурсу
Ведуча: Тепер переходимо до другої частини конкурсу. Треба сказати, що нащадки козаків, повинні бути не тільки кмітливими та розумними, але ще й спритними. Якими – зараз нам покажуть учасники Дніпропетровської регіональної школи національного бойового мистецтва «Спас-Штурм».
Невеличкий виступ декількох або одного представника школи.
Можливі їх пояснення до виступу.
Ведуча: А тепер два самих спритних представника команд повинні нам довести, що вони гідні нащадки бойового духу козаків і повторити ці козацькі фігури. Ще раз дивимось і, будь ласка, повторюємо.
Проводиться ІІ частина конкурсу. Змагаються учасники гри.
Ведуча: Ну і тепер – конкурс уболівальників. Я впевнена, що ви знаєте, як на Запорозькій Січі відбувалися вибори отаманів. Дмитро Іванович докладно описав це у першому томі «Історії запорозьких козаків». Про всяк випадок, може хто забув, то нагадаю. Спочатку козаки визначалися із кандидатурами на посаду кошового отамана. В нас кандидатури такі є, бо цілком логічно, що наші капітани і є найкращими кандидатурами на посаду отамана, так?… То ми першу частину виборів з вами опустимо. А ось далі все відбувалося так. Козаки кричали – кожен за свого кандидата. Чим голосніше – тим, виходить, більше людей кричить, той і отаман. Я думаю, що ви вже здогадалися, що від вас вимагатиметься. Але, зрозумійте, що буде тільки одна спроба. Якщо ви слабко кричатимете за свого отамана, буде обрано його суперника. Зберіться. Ще раз повторюю, кричати будемо один раз.
Проводиться ІІІ частина конкурсу.
Ведуча: А тепер, надаємо слово нашому жюрі і нагадаємо, що в нас було три частини конкурсу – інтелектуальна, бойова та конкурс уболівальників.
Виступ члена жюрі. Називається переможець.
Ведуча: Величезну увагу Дмитро Іванович Яворницький приділяв поповненню музейної колекції археологічними пам’ятками. Він розкопав сотні курганів. Наш наступний конкурс – археологічний. Спробуємо з вами зараз уявити, що ми не в залі, а в величезному, спекотливому степу. Ми в розкопі, перекопуємо землю, а нічого цікавого. Так спливає година, друга, третя… І начебто подуло свіжим повітрям – знаходимо ось цей цікавий предмет. Давайте спробуємо на підставі наших з вами знаннь визначити, що ж це за речі, якого вони часу, а може, навіть, якому народові вони належали. Командам дається на роздуми – хвилина.
Проводиться конкурс (кожній команді показують 3-4 експонати).
Виступ члена жюрі. Називається переможець.
Останній виступ жюрі. Оголошення команди-переможеці.
Привітання команд. Вручення призів.
Наприкінці заходу знову лунає “Козацький марш”.
Автор: Івлева С.В. – с.н.с. ДІМ
Джерело: Музей і відвідувач: методичні розробки, сценарії, концепції. – Дніпропетровськ: АРТ-ПРЕС, 2005. – 148 с.