УДК 069 (1-4):624.21/8[(477.63) «1966» Рангно Юлія Сергіївна
В статі висвітлюються будівництво моста імені 50-річчя Великого Жовтня у місті Дніпропетровську. Розглядаються можливості музейної колекції ДНІМ у висвітленні цієї події: їх наукове використання і експозиційна репрезентативність.
Ключові слова: музейна колекція, мостобудування, міст, транспортне сполучення історія міста Дніпропетровськ.
В статье освещаются строительство моста имени 50-летия Великого Октября в городе Днепропетровске. Рассматриваются возможности музейной коллекции ДНИМ в освещении этого события: их научное использование и экспозиционная репрезентативность.
Ключевые слова: музейная коллекция, мостостроения, городов, транспортное сообщение, история города Днепропетровск.
The article covers history of building of the bridge named after the 50th anniversary of the Great October in Dnipropetrovsk. The another studies possibilities of the museum collection of the Dnipropetrovsk National Hisorical Museum in the education of this event: it’s specific using and exposition representativeness.
Key words: museum collection, bridge, building, transport communication, history of Dnepropetrovsk.
У 1966 році у Дніпропетровську був побудований міст, який об’єднав два береги Дніпра і утворив з правобережної і лівобережної частин міста єдине ціле, сформувавши таке місто яким ми його знаємо сьогодні. Центральний міст був та є основною та життєво важливою транспортною артерією міста. Його довжина становить 1478 м, ширина 21 м. Цей міст довгий час був найдовшим мостом в Україні.
Предметом статі є збірка експонатів з фондів ДНІМ, що висвітлюють тему побудови Нового Моста; об’єктом: історія розбудови транспортної інфраструктури міста Дніпро. Мета полягає у введені у науковий обіг фондових предметів.
Початок будівництва моста був розпочатий конструкторами інституту «Дніпродіпротранс»: за 5 років до його відкриття, у 1966 році. [7, с.1]. Автором проекту моста став інженер «Дніпродіпротрансу» – Тетерук Євген Григорович; головним інженером будівництва – Скачков Ігор Олександрович; керівником будівельних робіт мостозагону №12 був Леонід Максимович Тесленко. У будівництві моста брали участь трести «Дніпроважбуд», «Дніпротрансбуд», «Дніпроелектромонтаж», «Дніпрожилбуд», «Дніпроспецбуд» та інші. [4, с.1].
Через деякий час почалося будівництво і на воді з’явились плавучі крани. Вантажопідйомність усіх механізмів, що приймали участь у будівництві моста перевищили вісімсот тонн. Для монтування обладнання, перевезення матеріалів та конструкцій знадобилося приблизно 175 понтонів вантажопідйомністю 27 тонн кожний. Для будівництва було розроблено декілька типів наконечників палів, що дозволило вперше на Дніпрі пробитися через гранітні зони. Застосування пальної основи значно скоротило вартість самого мосту. Вартість одного квадратного метра його склала 175,7 рублів. Один квадратний метр прогонових будівель коштував 90,5 рублів. Для прикладу побудовані раніше мости такого класу мають відповідно вартість одного квадратного метра 300 – 320 та 140 – 145 рублів. [7,с.1].
Прольоти мосту розраховані на те, щоб пропускати морські кораблі. На його стиках були вперше застосовані епоксидні смоли для склеювання залізобетонних конструкцій. Взагалі на будівництві працювало трохи більше 400 чоловік. [2, с.1] За будівництво моста були нагороджені орденом Леніна бригадири С.П. Горожанкін, В.П. Овечко, орденами та медалями відміченні бригадири Н.С. Елесеев, А.Д. Чеботарева, мастер А.Ф. Стрельчук, старший виконроб. Бригадиру комплексної бригади монтажників В.А. Маєру присвоєно звання «Заслужений будівник УРСР». [7, с.1].
Художнім оформленням займалися учні Дніпропетровського художнього училища, А.Л. Сопелкін, Ю.П. Павлов, Л.Ф. Пивовар. Скульптури створенні на правому березі на в’їзді на міст, присвяченні 50-ті річчю Радянської влади. Висота барельєфи 8 метрів. Відливались вони у ливарному цеху Дніпропетровського трубопрокатного заводу ім..Леніна. [6, с.1]
26 серпня 1966 року дві частини мосту були об’єднанні бригадою монтажників під керівництвом Горожанкіна Семена Пантелеймоновича. За 70 днів до здачі мосту в експлуатацію, по ньому пройшли перші пішоходи, ними стали будівельники та монтажники. [3, с.1].
14 жовтня 1966 почалися попередні випробування моста. 24-и машини “Татри” навантажених доверху в’їхали на міст, повільно пересуваючись і створюючи потрібне навантаження у прольотах. Випробування пройшли вдало. [1, с.1]. А вже 3 листопада 1966 року міст прийняла в експлуатацію державна комісія.[5, с.1].
5 листопада о 15 годині відбулося урочисте відкриття моста імені 50-річчя Великого Жовтня. Було проведено мітинг на який прийшли тисячі людей. Мітинг відкривав перший секретар Дніпропетровського міського КП України І.В. Яцуба. Перерізав червону стрічку член Політбюро ЦК Комуністичної партії України, перший секретар Дніпропетровського обкому партії Олексій Феодосійович Ватченко. На міст виїхали автобуси, автомобілі, тролейбуси, з цього моменту міст було офіційно відкрито.[4, с.1].
У Дніпропетровському національному історичному музеї зберігається змістовна колекція, що відображає процес будівництва моста та урочистості до його відкриття. Зібрання складається з трьох груп музейного зберігання: фото групи, архівної групи та групи нумізматики.
Найбільш змістовною є фото група. Цікавим та надзвичайно інформативним для дослідження будівництва моста є альбом «Міський міст через Дніпро у Дніпропетровську. Альбом фотоілюстрацій будівництва моста. Дніпропетровськ 1966». Обкладинка альбому з коленкору червоного кольору, у середні картоні листи с фотокартками та підписами до них. Альбом складеться з 46 листів, 85 фотознімків, 9 з яких панорамні та анотації до альбому. Альбом розділено на 5 частини. Перша частина вступна з анотацією та фотознімками моста, мітингу до його відкриття, та деяких фотознімків с процесу будівництва. Друга частина «Спорудження судноплавної частини мосту». Третя частина «Спорудження несудохідної частини мосту». Четверта частини мосту «Спорудження шляхопроводу на правобережній розв’язці». П’ята частина «Дніпропетровський завод мостових залізобетонних конструкцій».
Особливо цікавими є фотокартки за підписами: «Тут буде будуватись міст через Дніпро», «На цьому болотистому місті був збудований завод МЗБК», «Навісний монтаж вели у зимовий час», «Випробування моста», «Здача моста в експлуатацію».
Фото «Тут буде будуватись міст через Дніпро» чорно-біле з зображенням порожнього берега річки Дніпро з очеретом біля води. На воді залишки дерев’яного моста, біля якого встановлено кран та два чоловіка, що пливуть на човні з веслами. Фото «На цьому болотистому місті був збудований завод МЗБК» відображає початок будівництва Дніпропетровського заводу мостових залізобетонних конструкцій, який був заснований Міністерством транспортного будівництва в 1963 році на базі полігону Мостозагону №12, як структурний підрозділ Мостобуду №1 з виробництва залізобетонних конструкцій для будівництва автодорожніх і залізничних мостів. Фото чорно-біле, зображено ландшафт із болотами, вантажні машини та дерев’яні ящики. На фото «Навісний монтаж вели у зимовий час», зображено заледенілу річку Дніпро, на якій стоїть бетонна конструкція частини моста, фото чорно-біле. Привертає увагу фото «Випробування моста», на якому зображено 24 навантажених “Татр” на мосту, та групи людей біля них, фото чорно-біле. На фото «Здача моста в експлуатацію» зображений О.Ф. Ватченко, який перерізає стрічку, біля нього два чоловіка та дівчина в українському національному одязі, на задньому фоні велика група людей, що прийшли на мітинг на честь відкриття. Фото кольорове. Альбом несе дуже змістовну інформацію по будівництву моста, з його допомогою можна прослідкувати всі етапи будівництва. [8, КН – 14369].
Фото група ДНІМ ім. Яворницького зберігає ще один альбом присвячений будівництву «Нового моста», «Міський міст через Дніпро в Дніпропетровську. Дніпропетровськ 1966 р.». Обкладинка альбому з коленкору сірого кольору, у середні картоні листи с фотокартками. Альбом складеться з 9 листів та 8 фотознімків. Всі фотознімки представленні в другому альбомі повторюють перший. [8, КН – 23507]
Архівна група зберігання ДНІМ представлена трьома вітальними телеграмами мостозагону №12 та його керівнику Л.М. Тесленко на честь завершення будівництва моста, здачі його в постійну експлуатацію та ювілеєм Великого Жовтня. Телеграми відправлені від: директора заводу МЗБК Богаданова, секретаря партбюро Черевко; начальника УКБ Міськвиконкому В. Шкередова, парторга А. Пароменского, голови місцевкому Г. Козинова; педагогічного колективу СШ № 116; [9, КН – 13956; КН – 13957; КН – 13958].
В групі нумізматики ДНІМ по тема будівництва «Нового моста» відображена двома значками на честь відкриття моста «Міст через Дніпро» та «Дніпропетровськ 1966. Міський міст через Дніпро». На обох значках зображення моста. [10, КН – 98778; КН – 85103].
Таким чином, на основі колекції ДНІМ можливо прослідити всі етапи будівництва «Нового моста». Предмети з колекції мають своє унікальне свідчення щодо цієї події. Впровадження музейних предметів у науковий обіг, має сприяти подальшим дослідженням історії не лише виникнення мосту, але і в цілому розбудови і становлення сучасного міста Дніпро.
Список використаних джерел та літератури:
- Головінов Ю. Династії Скачкових // Зоря, 5 листопада 1966 р., стр.1.
- Головінов Ю. Міст // Зоря, 3 вересня 1966 р., стр.1
- Давидов А. Немов обнялись береги // Дніпровська Правда, 27 серпня 1966 р., стр.1.
- Міст через Дніпро відкрито // Зоря, 6 листопада 1966 р., стр.1.
- Новий міст через Дніпро // Зоря, 4 листопада 1966 р., стр.1.
- Полоз Ю. Включаються скульптори // Дніпровська правда, 3 вересня 1966 р., стр.1.
- Тесленко Л. І обнялись береги Славутича // Дніпровська Правда, 5 листопада 1966 р., стр.1.
- Фонди Дніпропетровського національного історичного музею ім..Д.І.Яворницького. Фото група: КН – 14369; КН – 23507.
- Фонди Дніпропетровського національного історичного музею ім..Д.І.Яворницького. Архівна група: КН – 13956; КН – 13957; КН – 13958.
- Фонди Дніпропетровського національного історичного музею ім..Д.І.Яворницького. Група нумізматики: КН – 98778; КН – 85103