Карета: минуле і сьогодення

Інформаційна довідка: карета, XVIII століття (дерево, шкіра, метал), французького виробництва. Являє собою чудовий зразок каретного мистецтва кінця XVIII століття. Як повідомляє одна з катеринославських газет за 1910 рік: «Під час подорожі Катерини ІІ до Криму 9 травня 1787 року відбулася урочиста закладка фундаменту Преображенського собору. Саме тоді карета і була подарована місцевому архієпископові Амвросію.

Безимени-3.jpg
Карета (18 ст.) до реставрації, 1970-ті роки

Від нього вона перейшла у спадок до архієпископа Гавриїла. Деякий час карета перебувала в Потьомкінському палаці, а після пожежі 1847 року її придбав Петро Дмитрович Алексєєв. Його син обер-гофмейстер Георгій Петрович Алексєєв успадкував карету і на початку ХХ століття передав її в Обласний музей імені О.М. Поля».
Під час Великої Вітчизняної війни та окупації міста гітлерівці створили в приміщенні музею резиденцію військового комісаріату. Після наказу звільнити приміщення, співробітники музею саме на цій кареті перевозили експонати в художній музей.
Після закінчення війни карета повернулася в стіни музею. У 1970-і роки постало питання про реставрацію карети. Музей відправив на стажування в Ермітаж молодого реставратора – Олександра Сердюка, який і повіз фотографії карети. Співробітник Ермітажу Віктор Чернишов визначив, що ця карета зроблена в майстерні француза Буше за державним замовленням для Гофінтендантської служби (тобто для кур’єрів фельдегерсько-поштової служби Катерини ІІ).

Безимени-2.jpg
Карета. Після реставрації.

Під час реставрації у кареті було знайдено багато схованок, в яких ще Яворницький знаходив усілякі записки й документи. Саме постійні пошуки «секретів» знищили справжню драпіровку карети.
На реставрацію карети (шиття ременів зі шкіри, підлокітники, скло для кабіни) пішло 2,5 року і обійшлося державі у 18 тис. рублів.
У наші дні карета зайняла своє місце в експозиції зали № 3, присвяченої історію виникнення і розвитку міста Катеринослава.